miercuri, 14 decembrie 2011

Iar mi-a furat NASA ideile

Mulţi dintre cei ce mă cunosc mă consideră idiot, şi pe bună dreptate. am o mulţime de idei.

Nu ştiu de ce nu toată lumea poate deborda de idei, pentru că mi se pare simplu să te uiţi la lucruri aşa cum sînt şi să te gîndeşti la ele aşa cum nu sînt. A gîndi nu costă bani. Doar timp. O fi el timpul bani, dar nu întotdeauna pentru că mulţi au timp dar nu au bani.

Dar să revenim la NASA. Tocmai au trimis un nou rover spre Marte. Şi roverul ăsta nu va mai amartiza precum celelalte cu paraşută şi înveliş pneumatic, ci cu 4 retrorachete. Instantaneu mi-am şi imaginat că una din cele patru rechete poate da rateu şi totul se face varză. Mai tîrziu am văzut un comentariu care motiva această opţiune cu masa mare a noului rover. Ăsta cică are vreo tonă. Cele vechi aveau de cca 5 ori mai puţin. Deci fă paraşuta de 5 ori mai mare. Mda, atmosfera de pe Marte este este extrem de rarefiată faţă de cea de pe la noi aşa că or fi ştiind ei ce or fi ştiind, sau poate e şi la ei ca peste tot, adică au recurs la rachete ca să prindă şi nepotu lu nevasta lu şefu un contract gras.

Deci de ce aşa şi nu invers? Aşa am zis la multe alte chestii. De exemplu la lansarea pe orbită. Totul pleacă pe rachetă. Mi se pare mult mai costisitor energetic decît lansarea orizontală,  unde obiectul glisează pe aer şi nu stă pur şi simplu suspendat pe propulsie. Deci o idee ar fi să se plece ca avion, şi după ce se ajunge în straturile mai rarefiate, se trece pe rachetă, evitîndu-se astfel şi poluarea parţial. Altă idee mai fantastică ar fi o platformă mobilă aeriană undeva la zece douăzeci de kilometri în aer, un imens dirijabil de pe care să se facă lansarea. Pînă acolo totul se urcă lejer şi cătinel pe cablu. Da probabil or fi idei aiuristice, neeconomice sau imposibil de realizat.

Dar na că una mi-a fost furată :), nu de NASA,  ci de alţi  pasionaţi de astronautică, printre care şi Paul Allen cofondator Microsoft, alături de fondatorul Paypal, şi alţii. Planul lor este exact ce visam eu. Un avion propulsat de 6 motoare de 747, care odată ajuns sus în atmosferă va lansa modulul rachetă.




Deci, pregătiţi valizele. Plecăm pe orbită :)

Niciun comentariu: