miercuri, 21 martie 2018

Facebook a sărit calul

Nu mă refer la valurile actuale contra Facebook cu politica lor de confidențialiate și cum e folosită platforma pentru manipulare, ci de politica lor de reclame.

Nu sînt contra reclamelor cînd e vorba de folosit serviciul gratuit. E absurd să vrei ceva gratis, și să nu accepți reclame. Serviciul ăla costă, de unde vrei să fie plătit? Sînt contra reclamelor de orice fel în general, pentru că industria asta este plină de manipulare și minciuni, sînt contra reclamelor afișate pe toți pereții, pentru că distrug imaginea citadină, și nici nu ai opțiune de a le evita. Dar cînd e vorba de un serviciu gratuit nu am cum fi contra lor. Nu îți convine, nu folosi serviciul, sau alege o variantă plătită care e liberă de reclame.

Reclama în mediul online a cam devenit inevitabilă, pentru că majoritatea s-a învățat la gratis, și greu îți poți clădi un grup de suporteri dispuși să te susțină plătind serviciul pe care îl oferi. Deci ajungi la reclame. Dar și astea sînt de mai multe feluri. De la reclame cu bun simț, precum cele oferite de Google, care se integrează în pagină, nefiind deranjate, pînă la cele agresive care fîlfie pe ecran de te apucă epilepsia. Mai e vorba și de cantitate. Că poate fi un pătrățel într-un colț, sau dimpotrivă, un pătrățel de conținut și în rest doar reclame de te simți în junglă.  Yahoo a pierdut mulți utilizatori pe motiv de reclame prea colorate și abundente. Pe mine nu m-au deranjat, pentru că mă pot concentra pe ce mă interesează.

Facebook e o anomalie, deși e plin de reclame, nu m-a deranjat, nu mă face să îl ocolesc așa cum o fac cu siturile alea stroboscopice. Dar de vreo lună mă supără. Mă supără rău.

Dar nu din motivul pentru care e supărată toată lumea. Facebook face multe măgării, a supărat pe mulți, e ținta multor critici, pe care nu le găsesc chiar fondate. De exemplu că împinge omul spre extremism. Adică dacă vezi propaganda unui grup cu o politică mai radicală, îți va oferi conținut distribuit de alte grupuri și mai radicale și încet încet de la o ușoară orientare de dreapta ajungi nazist. Nu cred că e așa, ai cap pe umeri, știi să judeci, vezi cînd lucrurile sînt exagerate, le vei evita. De exemplu, observînd acest curent de senzaționalim și știri exagerate am tot avertizat pe cei cunoscuți să nu dea mai departe astfel de știri. Chit că nu intru pe ele, sînt prea multe, îmi ia prea mult timp să ciugulesc chestiile acceptabile într-un torent de gunoaie.  Dar ele apăreau și la simplu like sau comentariu, așa că am rugat să evite și astea. Nu știu dacă m-a ascultat cineva, dar într-un final soluția a fost să dau unfollow oricui îmi aducea în fața ochilor tîmpenii. Astfel am reușit să mențin ordine în feedul personal.  Nu am fost supărat pe facebook, așa cum e toată lumea, care e și supărată, și mai și cere să fie facebookul reparat, cînd de fapt ei trebuie reparați.

Acum vreo lună, două, nea Zucky, ca să mai scape de presiune, a aruncat o cacialma. A declarat că va repara Facebook, că i-a scăpat de sub control, că sînt prea multe reclame, că va micșora procentul de reclame și va mări cantitatea de conținut personal. Baliverne, am zis. Cine crede că va renunța el la sursa de bani?

Dar surpriză, nu a fost așa cum am bănuit, adică nu se va schimba nimic. A fost mai rău. Este mai rău. Poate că e chestie subiectivă că mi se pare că sînt mai multe articole sponzorizate în feedul meu comparativ cu ce era înainte. Dar un lucru e clar, au fost băgate reclame în timpul clipurilor. Nu era suficient cît conținut plătit era, a trebuit să recurgă și la metoda de pe Youtube. Dar spre deosebire de Youtube, aici nu ai opțiune de a anula reclama. E doar un mic anunț că reclama va apărea în x secunde și că va dispărea în x secunde. Vreo săptămînă m-am lăsat călcat, pînă am realizat că mi se fură prea mult timp. Am contracarat. Efectiv am închis browserul cu totul cînt era anunțată reclama. Puteam să trec în alt browser, că oricum am deschise mai multe, și să fac altceva pînă termină, dar am refuzat să dau satisfacție celor ce se lăcomesc. Am renunțat de fiecare dată la clip, dar nu am acceptat să îmi fie ceva băgat pe gît. Tehnicienii au fost pregăți pentru comportamentul meu. Se vede că nu am fost singurul. A dispărut avertizarea, reclama intra instant. M-a surprins de cîteva ori. Am plusat și eu. Pe clipuri am stat pregătit, cursorul poziționat pe x, pentru că altfel tot rula reclama o secundă pînă închideam. Vreo săptămînă nu au ciugulit nimic de la mine din clipuri. Apoi s-au potolit. Nu am mai primit reclame în clipuri. Măi să fie, or fi renunțat? Nu renunțaseră. Întîmplător fiind pe pagina clubului, unde doar intru să postez pentru club, fiind ceva simpatic am urmărit și a intrat reclama...

Pe pagina mea liniște. Eram curios cît va dura. Am aflat. A durat pînă am devenit neatent și nu am mai ținut cursorul pe x. M-au luat prin surprindere de cîteva ori. Mai testez faza cu închisul o vreme după care trec la chestia radicală de a nu mai deschide nici un clip. Dacă e ceva ce chiar vreau să văd, mă duc pe situl original  

Niciun comentariu: